Bredda din klädverksamhet

Har du redan idag en liten butik där du säljer barnkläder till barn i alla åldrar är det hög tid att bredda verksamheten. Din digitala närvaro är mer eller mindre ett måste idag och en e-butik är en naturlig förlängning av butiksverksamheten.

Gå online

Även om du redan har en hemsida är det inte samma sak som att göra dina produkter tillgängliga online. En redan etablerad butik får ett mervärde i att även vara synlig på nätet. Svenskar tenderar nämligen att shoppa allt mer på nätet och just kläder är en växande kategori. Att lägga pengar och tid på att skapa en funktionell samt lockande e-handelsplats är av stor vikt för dagens klädbutiker. Det kostar en slant att få till en snygg webbutik, men med rätt företagslån kan det bli en verklighet. Ansök om det mest fördelaktiga företagslånet direkt på nätet och garantera dig ett kapital som täcker en satsning på framtiden. Med det sagt är inte detaljhandeln på väg att dö ut, men det krävs generellt ett nytänkande. Den som driver en fysisk butik idag bör absolut inte stänga igen utan istället tänka om. Det handlar om att hitta nya typer av butiksupplevelser för kunder. Lyckas man med den bedriften samtidigt som e-handeln finns tillgänglig för kunderna kan framgången vara ett faktum.

Förena servicekonceptet online och offline

En av anledningarna till att dagens webbutiker når sådan framgång är trenden att underlätta köpprocessen för kunderna. Tidigare var exempelvis en retur komplicerad; oavsett det var från ett köp i den fysiska butiken eller online. Numer gör webbutikerna det lätt för kunden att ändra i sin beställning eller returnera en vara. Det ska helt enkelt vara smidigt att shoppa på nätet. Lyckas du dessutom att applicera samma upplägg i den fysiska butiken kommer kunderna återvända även dit. Att liksom förena det smidiga upplägget online med den fysiska verksamheten är framgångsnyckeln för dagens butiker.

Tänkvärt när du driver butik offline och online

Om du planerar att lansera din butiksverksamhet på nätet finns det en hel del aspekter värda att tänka lite extra på. Ett stående tips är att inte bli allt för imponerad av andra butikers webblösningar. Att leta inspiration är alltid positivt, men häng inte upp dig kring vad andra erbjuder i form av design eller upplägg. Hitta ditt eget sätt att uttrycka din butiks koncept i digital form. Dina etablerade kunder från den fysiska butiken kommer annars inte känna igen sig och tanken är att webbutiken ska ge ett mervärde till den befintliga verksamheten.

Se till att marknadsföra bägge butikskanalerna i bred omfattning. Kanalisera ditt budskap på sociala medier genom att fokusera på en typ av produkt till webben och en annan till den fysiska butiken. Har du ett event i den fysiska butiken kan du marknadsföra tillställningen online. Lika väl som du kan tipsa kunder om en pågående kampanj på webbutiken när de besöker den fysiska butiken. Dra helt enkelt nytta av dina två skilda säljkanaler.

Leave a Reply